Muzyka 24.03.2020

Klasa IV

Przypomnijcie sobie piosenkę Czerwone jabłuszko z klas 1 – 3 zapiszcie temat i tekst piosenki

Link na Youtube jakby ktoś zapomniał melodii https://www.youtube.com/watch?v=MSAkAjhq6cM

Piosenka jest oparta na kolejnym tańcu narodowym – Kujawiaku

Temat : Piosenka „Czerwone jabłuszko”

  1. Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż, czemu Ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz, gęsi za wodą, kaczki za wodą, uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą, ja Ci buzi dam, Ty mi buzi dasz, ja Cię nie wydam, Ty mnie nie wydasz.

Pośpiewajcie jedną zwrotkę i powtórzcie Mariackie hejnały

Klasa VI b, d

Rozpoczynamy cykl tematów o instrumentach dętych. Proszę o wpisanie notatki, pooglądanie w Internecie jak wyglądają poszczególne instrumenty i posłuchanie ich brzmienia oraz narysowanie jednego z instrumentów w zeszycie.

Temat: Instrumenty dęte drewniane

Instrumenty dęte drewniane to takie, w których dźwięk wydobywa się za pomocą drgania powietrza, mogą być  wykonane z drewna i posiadają drewniany ustnik ( część, którą przykładamy do ust). Są to: flet, obój rożek angielski, klarnet, fagot, saksofon.

                                        Saksofon                        Klarnet          Flet              Obój                     Fagot

Klasa VIIa

Proszę o przypomnienie wiadomości o F.Chopinie, wpisanie notatki i posłuchanie jego utworów.

Temat : Fryderyk Chopin – polski twórca romantyczny

Fryderyk Chopin urodził się 22.02.1810 lub 1.03.1810 w Żelazowej Woli jako drugie dziecko Mikołaja Chopina i jego żony Justyny z domu Krzyżanowskiej. Od 6 roku życia pobierał regularne lekcje gry na fortepianie u Wojciecha Żywnego, potem kształci się w Szkole Głównej Muzyki pod kierunkiem Józefa Elsnera. Do 20 roku życia przebywał Chopin w Warszawie lub na wsi pod Warszawą, gdzie poznał pieśni i tańce ludowe do których powracał niemal we wszystkich swoich utworach. W 1830 roku wyemigrował z kraju do Francji i pozostał tam do śmierci. Zmarł 17.10.1849 roku w Paryżu na gruźlice. Pochowany został w Paryżu, ale jego serce znajduje się w kościele Św. Krzyża w Warszawie.

Słuchanie:

  1. Polonez As- dur
  2. Etiuda rewolucyjna
  3. Polonez A - dur

Klasa VII b

Cały czas jesteśmy przy epoce Romantyzm i Fryderyku Chopinie, w podręczniku na stronie 102 mamy piosenkę Fryderyka Chopina „Życzenie”.  Przeczytajcie notatkę na stronie 103, posłuchajcie tej piosenki na youtube i spróbujcie ją zaśpiewać, powodzenia.

Temat: Pieśń F. Chopina „Życzenie”

Wysyłam dwa linki do wyboru

https://www.youtube.com/watch?v=jULlvM523UI

https://www.youtube.com/watch?v=xU7RjGkOW4s

Plik mp3

 


Muzyka  30.03 – 3.04.2020

Klasa IV

Nadal mówimy o tańcach narodowych, dziś o kujawiaku, tydzień temu przypominaliśmy sobie piosenkę Czerwone jabłuszko, mam nadzieję, że już potraficie zaśpiewać tę piosenkę. Pooglądajcie w podręczniku na stronie 89  strój  kujawski i wpiszcie notatkę do zeszytu.

Temat: Polskie tańce narodowe – kujawiak

Kujawiak pochodzi z Kujaw, jest tańcem wolnym, spokojnym, liczonym na ¾, nazywano go inaczej śpiącym lub kolebanym( od kołysania).

 

Klasa VI b, d

 

Ciąg dalszy  tematów o instrumentach dętych. Proszę o wpisanie notatki, pooglądanie w podręczniku na stronie 125-127 jak wyglądają poszczególne instrumenty i posłuchanie ich brzmienia na Internecie

Temat: Instrumenty dęte blaszane

Instrumenty dęte blaszane to takie, w których dźwięk wydobywa się za pomocą drgania powietrza, są  wykonane z blachy i posiadają blaszany ustnik ( część, którą przykładamy do ust). Są to: trąbka, róg (inaczej waltornia), puzon, tuba.

 

Klasa VII a, b

Omówiliśmy romantyzm i naszego kompozytora Fryderyka Chopina, to pora na sprawdzenie wiedzy. Proszę o odpowiedź na podane pytania i odesłanie na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  -nie zapomnijcie się podpisać lub na eszkole

Temat: Powtórzenie wiadomości o Chopinie

  1. Podaj dokładną datę urodzin i śmierci Fryderyka Chopina
  2. Jak nazywali się rodzice Fryderyka ( podaj również nazwisko panieńskie matki)
  3. Jak nazywał się pierwszy nauczyciel Chopina
  4. Ile lat miał Chopin gdy wyjechał z kraju
  5. Jakie wydarzenie historyczne skłoniło Chopina do napisania Etiudy rewolucyjnej
  6. Co stało się z Chopinem po śmierci

 

Skorzystajcie z zeszytu, podręcznika str 112-113 lub Internetu, nie przepisujcie pytań, tylko odpowiedzi tak jak zwykle na kartkówce, powodzenia

 

Muzyka od 6 do 17 kwietnia

Klasa IV

Nadal mówimy o tańcach narodowych. Tym razem mazur. Przepiszcie notatkę do zeszytu i pooglądajcie strój do mazura w podręczniku na stronie 91.

Temat: Polskie tańce narodowe – mazur

Mazur jest tańcem żywym, pochodzi z Mazowsza, liczymy go na ¾, nazywano go inaczej gonionym (od szybkiego tempa)

Klasa VI b, d

Ciąg dalszy  tematów o instrumentach dętych. Proszę o wpisanie notatki, pooglądanie w podręczniku na stronie 127-128 jak wyglądają poszczególne instrumenty i posłuchanie ich brzmienia na Internecie.

Temat : Instrumenty dęte miechowe

 Instrumenty dęte miechowe to takie, w których powietrze dostarczane jest za pomocą miecha (wór z powietrzem). Należą do nich: organy i akordeon.

Klasa VIIa

Cały czas jesteśmy przy epoce Romantyzm i Fryderyku Chopinie, w podręczniku na stronie 102 mamy piosenkę Fryderyka Chopina „Życzenie”.  Przeczytajcie notatkę na stronie 103, posłuchajcie tej piosenki na youtube i spróbujcie ją zaśpiewać, powodzenia.

Temat: Pieśń F. Chopina „Życzenie”

Wysyłam dwa linki do wyboru

https://www.youtube.com/watch?v=jULlvM523UI

https://www.youtube.com/watch?v=xU7RjGkOW4s

Klasa VII b

Powtórzcie piosenkę Życzenie F. Chopina z podręcznika ze strony 103

 

Kto jeszcze nie wysłał kartkówki z Chopina to bardzo proszę do świąt na mój email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 Wszystkim  Uczniom życzę Wesołych Świąt i wiele cierpliwości i wytrwałości !


Muzyka 20 – 25 kwiecień

Klasa IV

Nadal mówimy o tańcach narodowych. Tym razem polonez. Przepiszcie notatkę do zeszytu.

Temat: Polskie tańce narodowe – polonez

Polonez jest tańcem dostojnym, spokojnym, liczony na ¾, pochodzi z 18 wieku, zwany był inaczej chodzonym lub powolnym.

 Klasa VI b i d

Dziś powtarzamy instrumenty dęte i sprawdzam ile zapamiętaliście. Waszym zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki, zrobienie zdjęcia i wysłanie do mnie na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 25.04.2020. (Nie trzeba drukować wystarczy narysować w zeszycie)

Jest to praca na ocenę !

Tytuł: "Instrumenty dęte"

 

Autor krzyżówki: Alicja Główka

 

 

 

 

          1.Instrument dęty blaszany posiada suwak

 

           2.Największy instrument dęty miechowy

 

  1. Instrument dęty drewniany

 

  1. Instrument dęty blaszany, inaczej róg

 

  1. Instrument dęty drewniany, choć wykonany w całości z metalu

 

  1. Instrument dęty drewniany, wykonany z metalu lecz z drewnianym ustnikiem

 

  1. Największy instrument dęty blaszany

 

  1. Instrument dęty blaszany, posiada 3 wentyle

 

  1. Nisko brzmiący instrument dęty drewniany

 

 

Hasło ………………………….

 

 

Klasa VII a, b

 

    Nadal jesteśmy w epoce Romantyzm, lecz przy innym kompozytorze –     Stanisławie Moniuszko, o którym mówiliśmy w poprzednim roku. Otwórzcie książki na str 118 – 119. Przeczytajcie wiadomości o Moniuszce i zaśpiewajcie piosenkę Prząśniczka: https://www.youtube.com/watch?v=9D-6mTIaSZ0

Wpiszcie temat

Temat: Nauka Prząśniczki S. Moniuszki

      

Te osoby które nie wysłały zadania o Chopinie zadanego 30.03. niestety otrzymują ocenę ndst

 

 

Muzyka 28 kwiecień 2020

Klasa IV

Nadal mówimy o tańcach narodowych. Tym razem oberek. Przepiszcie notatkę do zeszytu.

Temat: Polskie tańce narodowe – oberek

Oberek to najstarszy taniec narodowy, pochodzi z 13 wieku, jest też najszybszy, liczymy go na 3/8, nazwa jego pochodzi od słowa „oberknąć” co znaczyło obrócić się. Nazywano go inaczej obertasem lub wyrywasem.

Klasa VI b, d

Zbliżają się  ważne dni dla Polaków: 2 maja Święto Flagi i 3 maja Święto Konstytucji 3maja. Dlatego też na początku przypomnimy sobie piosenkę z poprzedniego roku piosenkę Mazurek 3 maja  https://www.youtube.com/watch?v=SDO6h439wR8. Po zaśpiewaniu tej piosenki przynajmniej 2 razy, otwórzcie podręczniki na stronie 170. To nasz właściwy temat lekcji, uczymy się piosenki Pięknie żyć.

Wpisujemy do zeszytu Temat: Nauka piosenki Pięknie żyć

Potem śpiewamy ją minimum 4 razy https://www.youtube.com/watch?v=xiPVW6hS858

Lub https://www.youtube.com/watch?v=xd7Vu-ALZ2s do wyboru

 

Klasa VII a, b

Ostatnio uczyliśmy się Prząsniczki, a dziś przypomnimy sobie postać autora muzyki tej piosenki. Przepiszcie temat, notatkę i posłuchajcie wybranych utworów.

Temat: Stanisław Moniuszko – twórca polskiej opery narodowej

Stanisław Moniuszko urodził się w Ubielu w 1819 roku, zmarł w Warszawie w 1872, polski kompozytor, dyrygent, pedagog i organista. Jest „ojcem polskiej opery narodowej”, jej tytuł to „Halka”. Jest twórcą także innych oper np. „Straszny dwór”, „Hrabina”, „Flis” a także autorem ponad 268 pieśni. Jego kompozycje zawierają elementy narodowe oraz folklor.

Słuchanie:

1.Mazur z opery „ Straszny Dwór”  https://www.youtube.com/watch?v=Lz-kYUAfbAM

  1. Aria Jontka z opery „Halka” https://www.youtube.com/watch?v=JhJp2AxR6Z8

 

Muzyka 5 maj 2020

Klasa IV

Skończyliśmy omawiać tańce narodowe, teraz sprawdzę ile pamiętacie. Należy przerysować krzyżówkę, wypełnić ją, podać hasło, zrobić zdjęcie i wysłać do mnie na emaila do 8.05.2020. To zadanie jest na ocenę. Potem wpiszcie temat i nauczcie się śpiewać piosenkę Polska flaga, która jest w podręczniku na stronie 104, daję link z melodią https://www.youtube.com/watch?v=K6I743K8rjI , zaśpiewajcie ją minimum 4 razy.

Temat Nauka piosenki „Polska flaga” powtórzenie wiadomości o tańcach narodowych

Klasa VI b,d

Wracamy do tematów z cyklu elementy dzieła muzycznego. Omówiliśmy : dynamikę, agogikę, rytmikę oraz artykulację. Dziś poznajemy barwę dźwięku . Dzięki barwie dźwięku możemy odróżnić kto zaśpiewał piosenkę nie patrząc na osobę tylko jej słuchając. Przepiszcie temat i notatkę do zeszytu

 Temat: Elementy dzieła muzycznego – barwa

Barwa to taki element dzieła muzycznego, który pozwala odróżnić brzmienia różnych instrumentów lub głosu mimo tej samej melodii, tempa i głośności.

Klasa VII a,b

Dziś poznajemy nowe kierunki muzyczne na przełomie 19 i 20 wieku. Przepiszcie temat, notatkę i posłuchajcie wybranych utworów ( w podręczniku str 133-134).

Temat: Nowe kierunki w muzyce: impresjonizm i ekspresjonizm

Impresjonizm był nurtem, który narodził się w malarstwie we Francji pod koniec 19 wieku. Nazwa kierunku pochodzi od tytułu obrazu Claude’a Moneta „Impresja – wschód słońca”. Twórcy do komponowania swoich utworów czerpali inspirację ze świata zewnętrznego np. piękno przyrody. Byli to Claude Debussy i Maurice Ravel.

Ekspresjonizm rozwinął się na początku 20 wieku głównie w Niemczech. Dla ekspresjonistów inspiracją były wrażenia świata wewnętrznego, subiektywne przeżycia wewnętrzne, szczególnie związane z cierpieniem i negatywnymi emocjami. Przedstawiciele : Aleksander Skriabin, Arnold Schoenberg.

Słuchanie:

  1. Debussy „Światło księżyca” https://www.youtube.com/watch?v=Gc4tVgc1-tY
  2. Ravel „Bolero” https://www.youtube.com/watch?v=r30D3SW4OVw

Schoenberg „Ocalały z Warszawy” https://www.youtube.com/watch?v=VuP0SExoojQ

 

 Muzyka 11 maja – 16 maja

Klasa IV

Rozpoczynamy cykl tematów o instrumentach perkusyjnych. Na początku omówimy instrumenty perkusyjne niemelodyczne, czyli takie na których możemy zagrać tylko rytm, a nie możemy zagrać melodii. Otwórzcie podręcznik na stronie 80 – 81 poczytajcie i pooglądajcie instrumenty a potem zapiszcie temat, notatkę i narysujcie jeden dowolny instrument.

Temat: Instrumenty perkusyjne niemelodyczne.

 Instrumenty perkusyjne niemelodyczne, na których możemy zagrać tylko rytm, bez melodii. Są to : bęben, werbel, tamburyn, gong, trójkąt, klawesy ( drewienka akustyczne), kołatki ( kastaniety), grzechotki ( marakasy), talerze ( czynele).

 

Klasa VI b,d

Kontynuujemy tematy o elementach dzieła muzycznego. Dziś melodyka. Przepiszcie temat lekcji, notatkę i pooglądajcie krótki filmik o melodyce.

Temat: Elementy dzieła muzycznego - melodyka

Melodyka to element dzieła muzycznego, który porządkuje następstwo dźwięków o różnych wysokościach i różnym czasie trwania. Ze względu na charakter melodii wyróżnia sięmelodykę:

  • Kantylenowa
  • Ornamentalna
  • Deklamacyjna
  • Figuracyjna

 

Filmik do obejrzenia https://www.youtube.com/watch?v=3zlmweN-Y-s

 

Klasa VII a,b

Nadal jesteśmy na przełomie wieków, tym razem w Polsce. Przeczytajcie temat w podręczniku od strony 136 do 138 i posłuchajcie przynajmniej fragmentów utworów, żeby przekonać się jak odmienna jest ta muzyka od tej, którą do tej pory słuchaliśmy. Napiszcie temat i notatkę.

Temat: Polscy kompozytorzy przełomu XIX i XX wieku

Muzyka polska rozwijała się podobnie szybko jak muzyka europejska. Kompozytorzy poszukiwali oryginalnych stylów i metod komponowania. Wprowadzono np. technikę komponowania zwaną dodekafonią ( skala 12 stopniowa) lub aleatoryzm ( zasada przypadkowości). Polscy kompozytorzy znani byli na całym świecie. Należą do tej grupy :

  • Karol Szymanowski
  • Witold Lutosławski
  • Henryk Mikołaj Górecki
  • Wojciech Kilar
  • Grażyna Bacewicz
  • Krzysztof Penderecki

Słuchanie:

  1. Szymanowski Źródło Aretuzy https://www.youtube.com/watch?v=xKCXZIjUfcM
  2. Lutosławski Mała suita cz.II Hurra polka https://www.youtube.com/watch?v=ceLJJH34q1w
  3. Kilar Krzesany https://www.youtube.com/watch?v=WjLKDc8mtx8

Muzyka 18 maj – 22 maj 2020

Klasa IV

Nadal mówimy o instrumentach perkusyjnych, ale tym razem melodycznych. Są to takie na których możemy zagrać fragmenty melodii. Otwórzcie podręczniki na stronie 82, pooglądajcie te instrumenty, przeczytajcie o nich zapiszcie temat, notatkę i narysujcie jeden z nich.

Temat: Instrumenty perkusyjne melodyczne.

 Instrumenty perkusyjne melodyczne to takie, na których możemy zagrać fragmenty melodii. Są to: kotły, dzwonki chromatyczne ( cymbałki), ksylofon, wibrafon, czelesta, dzwony rurowe.

Klasa VI b,d

Kontynuujemy tematy o elementach dzieła muzycznego. Dziś harmonika. Przepiszcie temat lekcji, notatkę i pooglądajcie krótki filmik o harmonice. Za tydzień sprawdzę ile zapamiętaliście. Przypomnijcie sobie i pośpiewajcie również piosenkę Pięknie żyć z poprzednich lekcji.

Temat: Elementy dzieła muzycznego – harmonika

Harmonika to taki element dzieła muzycznego, który najprościej mówiąc  odpowiada za akordy w utworze. Wyróżniamy harmonikę modalną, tonalna i atonalną. https://www.youtube.com/watch?v=Ztd5arqcQfc

 

Klasa VII

Będziemy zajmować się teraz początkami muzyki rozrywkowej. Dzisiaj jazz czyli wielka improwizacja. W podręczniku od str 146 do 150 jest czytanka o jazzie, portrety słynnych twórców – poczytajcie, wpiszcie temat, notatkę i posłuchajcie utworów.

Temat: Jazz czyli wielka improwizacja

 

Jazz to gatunek muzyczny, który powstał w początkach XX wieku na południu USA w Nowym Orleanie. Jest to połączenie muzyki afrykańskiej, amerykańskiej i europejskiej. Stanowi połaczenie muzyki ludowej, artystycznej i rozrywkowej. Jazz charakteryzuje się dużą dowolnością interpretacyjna i aranżacyjną ( dobór instrumentów), oraz tendencją do improwizacji. Słynni jazzmeni to : Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Count Basie, Duke Ellington i wielu innych.

Słuchanie:

1.         Louis Armstrong - What a wonderful world  https://www.youtube.com/watch?v=CWzrABouyeE

  1. Ella Fitzgerald – Somertime https://www.youtube.com/watch?v=u2bigf337aU
  2. Paweł Domagała -Weź nie pytaj w wersji jazzowej https://www.youtube.com/watch?v=1xWZxVqCRUk

 

 

Muzyka 26.05.2020

Klasa IV

Zakończyliśmy tematy  o instrumentach perkusyjnych, teraz pora na sprawdzenie ile zapamiętaliście. Waszym zadaniem jest przerysowanie i rozwiązanie krzyżówki, podanie hasła i wysłanie na mojego maila do 29.05.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości o instrumentach perkusyjnych

Klasa VI b, d

Dziś podsumujemy wiedzę o elementach dzieła muzycznego. Dostajecie kilka pytań, na które należy odpowiedzieć w zeszycie i odesłać do mnie zdjęcie do 29.05.2020. To zadanie traktuję jak kartkówkę.

Temat: Powtórzenie wiadomości o elementach dzieła muzycznego

 

  1. Co to jest dynamika?
  2. Co to jest agogika ?
  3. Wyjaśnij pojęcie: staccato, legato, glissando
  4. Element, który porządkuje następstwo dźwięków to ………………
  5. Jakie rodzaje harmoniki wyróżniamy ?
  6. Czym jest barwa w muzyce ?
  7. Jakie są rodzaje melodyki ?

 

Klasa VII

Nadal zajmujemy się muzyką rozrywkową. Dzisiaj muzyka folk i country. Przepiszcie temat, notatkę, posłuchajcie i zaśpiewajcie piosenkę Pędzą konie – str 140.

Temat: Folk i country

Muzyka folk nawiązuje do kultury ludowej – folkloru. Artyści folkowi łączą rytmy i melodie ludowe z elementami różnych stylów muzycznych, najczęściej z rockiem. Jest wiele odmian folku. W Polsce styl folkowy reprezentują: Brathanki, Golec uOrkiestra, Enej.

Country wywodzi się z USA. Łączy on cechy muzyki ludowej z Europy – głównie z Anglii i Irlandii z afrykańskimi i indiańskimi tradycjami muzycznymi. Najbardziej znani wykonawcy to Willie nelson i Kenny Rogers.

Słuchanie:

  1. Golec uOrkiestra „Pędzą konie” https://www.youtube.com/watch?v=8VLHittFkSk
  2. Enej „Zagubiony” https://www.youtube.com/watch?v=oWvRNbpd6ys
  3. Melson „On the road” https://www.youtube.com/watch?v=dBN86y30Ufc
  4. TULIA "Nieznajomy" (Dawid Podsiadło folk cover)

https://www.youtube.com/watch?v=-00Y3RosluQ