OKIEM PSYCHOLOGA

Jak sobie radzić z lękiem w czasach pandemii:

ü Ogranicz wiadomości do wiarygodnych źródeł.

1. Ogranicz częstotliwość sprawdzania najnowszych doniesień. Każdy z nas może sobie taki limit wyznaczyć i zobaczyć, jak mu służy - możemy na przykład trzy razy dziennie aktualizować informacje na temat sytuacji w Polsce, albo zaleceń wydawanych przez rozmaite instytucje.

2. Twórz codzienne czynności i postępuj zgodnie z nimi. Utrzymanie codziennej rutyny może pomóc szczególnie dzieciom, ale także dorosłym zachować porządek i cel w ich życiu, pomimo nieznajomości izolacji i kwarantanny. Staraj się uwzględniać regularne codzienne czynności, takie jak praca lub nauka, nawet jeśli muszą być wykonywane zdalnie.

3. Zachowaj kontakty społeczne. Rozmawiaj ze swoimi bliskimi przez telefon i używając komunikatorów. Starajcie się rozmawiać także na tematy niezwiązane z wirusem.

4.  Nazywaj swoje uczucia, wypowiedz swoje myśli. Czasami „rzeczy nazwane po imieniu zmieniają się w okamgnieniu”.

5.  Rozmawiajmy ze sobą, z naszymi dziećmi – bo choć one może nie do końca rozumieją, z jak skomplikowanym i trudnym problemem mamy do czynienia, to widzą i czują niepokój, niepewność, widzą lęk swoich rodziców.

6.  Staraj się zachować poczucie humoru. Obśmianie pewnych trudności, tematów tabu lub kłopotliwych jest mechanizmem obronnym i reakcją obniżającą poziom lęku.

7.  Zachowaj kontakt fizyczny z bliskimi, póki jest to bezpieczne. Świetnym sposobem na radzenie sobie ze stresem jest rozmowa, która redukuje jego poziom o 30%, czy też przytulanie się do bliskiej osoby, które bardzo mocno obniża napięcie, uspokaja układ nerwowy.

Pamiętaj!

"To co ci nie wychodzi lub coś czego nigdy nie robiłeś, to nie jest twój brak, mankament, tylko nowy obszar rozwoju. To będzie dziedzina, w której będziesz zdobywać nowe doświadczenia", potraktujmy trudności jako wyzwanie, a stawimy im czoła. Powodzenia!

Bernadetta Pisarczyk

psycholog szkolny

 

POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów i ich rodziców, a także dbając o Państwa komfort psychiczny, Zespół Szkolno – Prezdszkolny nr 1 w Prudniku, proponuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną skierowaną do wszystkich uczniów oraz ich rodziców, w formie rozmów i konsultacji telefonicznych oraz przesyłania wiadomości przez dziennik elektroniczny e-szkoła i pocztę, według następującego planu:

  1. Pedagog szkolny: Marzena Malinowska-Bąk, tel. 886517177, adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w następujące dni:

poniedziałki 09.00 – 11.00

środy            13.00 -15.00

piątki           09.00 – 11.00
2. Psycholog szkolny: Bernadetta Pisarczyk, tel. 798585925, adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w następujące dni:

wtorki          10.00 – 12.00

czwartki       12.00 – 14.00

Dodatkowo można się kontaktować ze specjalistami w innych godzinach, jeżeli tego wymaga sytuacja lub zdarzenie losowe, poprzez dziennik elektroniczny VULCAN bądź adres e-mail.

 

Poniżej podajemy numery telefonów, pod którymi wsparcie można uzyskać przez całą dobę:

Telefon dla Rodziców i Nauczycieli: 800 100 100

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111

Towarzystwo Pomocy Młodzieży: (22) 887 88 05

Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego: 800 70 2222