FUNDATOR PROJEKTU:
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej W Opolu
ADRES FUNDATORA:
Ulica Krakowska 53, 45-018 Opole
BENEFICJENT PROJEKTU:
Gmina Prudnik
ADRES BENEFICJENTA:
Ulica Kościuszki 3, 48-200 Prudnik
UCZESTNIK PROJEKTU:
Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1 w Prudniku Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Bohaterów Westerplatte
ADRES UCZESTNIKA:
Ul. Podgórna 9, 48-200 Prudnik
"ZIELONE PŁUCA SÓJCZEGO WZGÓRZA W PRUDNIKU"
W październiku i listopadzie 2018 r. realizowaliśmy w/w projekt w ramach Programu „EKO EDUKACJA to społeczna akcja!”
Dotację na jego wykonanie uzyskaliśmy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu.
Projekt posiadał dwa zdefiniowane cele :
- wzrost świadomości ekologicznej uczniów oraz kształtowanie postaw proekologicznych wyrażających się w umiejętności poszanowania każdej formy życia,
- kreowanie umiejętności poszanowania każdej formy życia oraz zrozumienia wpływu roślin na stan czystości powietrza.
- Opis działań, wykonanych w czasie realizacji Projektu:
Działania zrealizowane w ramach Projektu:
- Nasadziliśmy 155 sztuk roślin w tym: drzew liściastych, iglastych, krzewów oraz roślin zielnych.
- Posadzone rośliny utworzyły ekoogródek, w którym wszystkie drzewa, krzewy i rośliny zielne asymilują cieplarniane gazy.
- W takiej konfiguracji stanowią zieloną enklawę i naturalną zieloną barierę dla obiektów naszej szkoły.
- Udział w sadzeniu wzięli uczniowie klas V-VIII.
- Wstępne prace zaczęły się 11 października 2018 r.
Teren szkoły przed projektem Użyczone łopaty przez Nadleśnictwo Prudnik
Teren szkoły przed projektem
- uczniowie przygotowali podłoże zraszając je wodą
- w dalszej kolejności następnie zostały wykopane przez uczniów dołki pod drzewka
Na tym etapie prac pomoc uzyskaliśmy od pracowników Nadleśnictwa Prudnik, którzy użyczyli nam 10 sztuk szpadli i poinstruowali o wielkościach dołków i odległościach między nimi
- Dzieci i młodzież we wszystkich pracach brali udział w czasie po lekcjach - przez kilka dni w godz. 16:00 - 18:00. W tych terminach wykopali 80 dołków pod drzewka. Trudności: bardzo zbita gleba, którą należało spulchnić przy użyciu ręcznej maszynki do wiercenia otworów.
- W czasie prac przygotowawczych wzięło udział łącznie 60 uczniów klas V-VIII.
- Na kolejnym etapie prac określiliśmy, jakie gatunki drzew najlepiej poradzą sobie rosnąc od strony południowej a jakie od północnej części podwórka.
- Uczniowie przygotowali się do pracy, wyszukując w rozmaitych źródłach – w ramach samokształcenia i realizacji podstawy programowej - informacji na temat roślin światłolubnych i cieniolubnych.
- Kolejny etap prac to przygotowanie miejsca tzw. klombów pod nasadzenie krzewów i roślin zielnych. Dzieci spulchniły glebę narzędziami ogrodniczymi.
- Dnia 7 listopada 2018 r. otrzymaliśmy wszystkie 155 roślin.
- W czasie działań, które trwały od godz. 9: 30 do 15: 00 przez dwa dni uczniowie posadzili wszystkie rośliny. Dzieci były bardzo zaangażowane w pracę.
- W czasie sadzenia drzew w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym pracowali z nami członkowie Nadleśnictwa Prudnik oraz przedstawiciel zakładu ogrodniczego. Na bieżąco przekazywali wiele ważnych wskazówek i instrukcji dzieciom z zakresu doboru gleby zakwaszonej lub odkwaszonej do danego gatunku drzewa, mieszania starej gleby z zakupioną na uzupełnienie podłoża, poziomu osadzenia rośliny w dołku, sposobu rozluźnienia korzeni po wyciągnięciu z doniczki przed jej wsadzeniem oraz wbijania palików oraz zakładania taśmy mocującej.
- Zakupione drewniane, okorowane paliki zostały osadzone po 3 szt. przy każdym z 30 drzewek, 20 miłorzębów dwuklapowych i 10 surmii bignoniowych, które narażone będą na niekorzystne warunki tj. wiatr, ponieważ szkoła położona jest na wzgórzu. Dzieci klas V-VIII doskonale poradziły sobie z osadzeniem palików za pomocą specjalnego sprzętu, który otrzymaliśmy od pana z zakładu ogrodniczego.
- Drugi dzień prac: dokończenie obsadzenia dwóch klombów w centralnej części podwórka oraz od strony głównego wejścia do szkoły.
Rozmieszczenie roślin ogródka ekologicznego przedstawia się następująco:
- Od strony parkingu posadzone są na przemian: miłorząb japoński -20 szt. i modrzew europejski – 10 szt.
- Po przeciwnej stronie – od strony basenu: surmie bignoniowe.
- Od strony ulicy, gdzie znajduje się wejście do szkoły, posadzono: judaszowce chińskie i klony palmowe. Są to drzewa, które asymilują dużo gazów cieplarnianych, a ponadto zatrzymują pyły ze względu na bogate ulistnienie.
- Od strony południowej szkoły wykonane zostały dwa klomby złożone z brzózek płaczących, azalii, tamaryszków, złotokapów, jałowców płożących (zielonego i żółto-złocistego).
- Od podwórka na rogach szkoły są umieszczone dwie magnolie (odmiana wczesna i późna).
- Od strony drogi między podwórkiem szkolnym a przedszkolem posadzony został buczynowy żywopłot (20 szt.).
- Od strony ulicy i głównego wejścia do szkoły posadzone są rośliny cieniolubne: rododendrony, hortensje i klony palmowe. Dwie hortensje i trzmielinę posadzono również w kamiennych donicach.
Dodatkowo, po kilku dniach od nasadzenia drzewek, 40 uczniów z klas VI-VIII podsypało korą i trocinami każdą roślinę w ochronie przed zmarznięciem a także w celu utrzymania wilgoci.
- Utworzono ekopracownię w plenerze, badającą stan czystości powietrza. Otrzymany sprzęt, składający się z kilkudziesięciu elementów, doskonale pozwolił dokładnie zbadać parametry stanu powietrza i hałasu. Efektem działań było zainteresowanie i pogłębienie wiedzy uczniów z klas I –IV, które z wielkim zaangażowaniem wykonywały badania powietrza – 30 uczniów. Wiedzą, jakie zanieczyszczenia znajdują się w nim i w jakim celu należy je monitorować i oczyszczać.
- Sprzęt został wykorzystany do przeprowadzenia lekcji terenowych pomiaru hałasu, pH opadu atmosferycznego, zawartości ozonu w powietrzu na podwórku szkolnym. Uzyskane wyniki zostały porównane do próbek z innych miejsc osiedla. Uczniowie przez praktyczne działanie zrozumieli sens i konieczność tworzenia terenów zielonych.
- Wytyczono ścieżkę ekologiczną na podwórku szkolnym.
- Uczniowie klas młodszych I-III oznaczyli gatunki posadzonych roślin. Opisane tabliczki i wieszaki z nazwą gatunkową polską i łacińską umieścili przy każdej roślinie – 50 uczniów
- Przy 20 miłorzębach umieścili tabliczkę informacyjną o alei reliktów, najstarszych drzew ziemi.
- Następnie oznaczyli gatunki ptaków, które w przyszłości, tj. wiosną, osiedlą się w koronach drzew i owadów, które pojawią się, by zapylić kwiaty – 30 uczniów. Fotografie zostały umocowane na trasie ścieżki.
- Na trasie ścieżki odbywają się zajęcia, w czasie których dzieci zapoznają się z gatunkami i ich potrzebą istnienia w celu neutralizacji emitowanych zanieczyszczeń.
- Na wiosnę przeprowadzone zostaną zajęcia , w czasie których uczniowie wykonają prace malarskie, dzięki którym każdy uczeń nauczy się dostrzegać poszczególne fazy rozwoju roślin (kiełkowanie, wzrost, kwitnienie, owocowanie).
- Wykonano tablicę informacyjną zawierającą wyniki badań stanu powietrza, które zamieściliśmy na tablicy szkolnej.
Dane liczbowe związane z realizacją Projektu:
- Udział w pracach przygotowawczych do posadzenia roślin – 60 uczniów klas V-VIII
- Udział w sadzeniu 155 roślin na podwórku szkolnym – 60 uczniów klas V-VIII
- Pięlęgnacja posadzonych roślin – 40 uczniów klas VI – VIII
- Badanie stanu czystości powietrza w ekopracowni w plenerze – 30 uczniów klas I-IV
- Wytyczenie ścieżki ekologicznej na podwórku szkolnym – 30 uczniów klas I-III
- Oznaczenie gatunków i umocowanie tabliczek – 30 uczniów klas I-III
- Pomoc pracowników Nadleśnictwa Prudnik – 2 osoby
- Pomoc pracownika zakładu ogrodniczego – 1 osoba
- Pomoc przy oczyszczeniu podwórka z odpadów zielonych – 2 rodziców uczniów
- Pomoc w zabezpieczeniu roślin przed mrozem przez przekazanie kory i trocin– 2 osoby
- Użyczenie narzędzi ogrodniczych tj. konewek, grabi, łopat – 10 nauczycieli szkoły
Wnioski:
- Wszystkie działania założone w projekcie zostały zrealizowane.
- Osiągnięto zamierzone efekty ekologiczne. Przyczyniło się to do kształcenia i propagowania wśród dzieci i młodzieży postawy proekologicznej oraz podniosło poziom wiedzy ekologicznej.
- W ramach działań podjęto współpracę ze środowiskiem lokalnym – Nadleśnictwem Prudnik oraz lokalnymi zakładami ogrodniczymi.
- Efektem wymiernym jest także integracja społeczności uczniowskiej i uczenie jej postawy proekologicznej, empatii i poczucia odpowiedzialności za miejsce, w którym żyją.
Sprawozdanie z konkursów "Irena Sendlerowa - sprawiedliwa wśród nas"
SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU KONKURSÓW W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU „IRENA SENDLEROWA - SPRAWIEDLIWA WŚRÓD NAS”.
Rok 2018 - to rok Ireny Sendlerowej. W związku z tym w Zespole Szkolno –Przedszkolnym nr 1 realizowano interdyscyplinarny projekt „Irena Sendlerowa- Sprawiedliwa wśród nas” mający na celu zapoznać wszystkich uczniów z wybitną Polką Ireną Sendlerową. We wszystkich klasach I-VII realizowano zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, które przybliżyły postać I.Sendlerowej i jej wojenną działalność.
W klasach I-III nauczyciele przeprowadzili zajęcia w oparciu o opracowane konspekty. Dzieci założyły w klasach „Kluby wzajemnej pomocy”, które mając na uwadze działalność naszej bohaterki przyczyniły się do okazywania wzajemnej pomocy , serdeczności na co dzień, tolerancji wobec drugiego człowieka.
W klasach IV i V ogłoszono konkurs plastyczny na temat „Irena Sendlerowa- kobieta, która ratowała żydowskie dzieci” Dzieci bardzo aktywnie przystąpiły do tego zadania. Oddano 40 prac z czego komisja nagodziła 10 prac a 19 otrzymało wyróżnienie. Wykonano wystawę tych prac plastycznych na korytarzu szkolnym.
W klasach VI przeprowadzono konkurs informatyczny na prezentację multimedialną „Żyć, aby pomagać. Irena Sendlerowa, kobieta, która działała z potrzeby serca”.
Nagrodzono 4 prace ( które zostały umieszczone na stronie internetowej naszej szkoły), a 6 prac zostało wyróżnionych.
WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO POD HASŁEM:
„Irena Sendlerowa- kobieta, która ratowała żydowskie dzieci”
PRACE NAGRODZONE
- MICHAŁ BARTYZEL - VA
- PAWEŁ NAWRAT - IVA
- TOMASZ ŻURAWSKI - IVA
- KAROLINA DANCEWICZ - IVA
- OTYLIA KMAN - IVA
- JULIA KRAJEWSKA - IVA
- WERONIKA WĄTOR - IVB
- PRZYŚLAK BARTŁOMIEJ - IVA
- BARTOSZ CWYNAR - IVC
PRACE WYRÓŻNIONE:
- FILIP SAWICKI - IVD
- AMELIA NOSIDLAK - IVD
- BARTOSZ GĄSIOREK - IVC
- MARTYNA BIRECKA – IVD
- BIANKA MICHALAK - IVA
- OLIWIA PYTEL - IVA
- OLIWIA CHĘĆ - IVC
- LENA TOMCZUK - IVB
- OLIWIA WOJCIECHOWSKA - IVA
- ADAM PIETRUSZCZAK - IVA
- PATRYK KAŁWA - IVA
- TOMASZ PARDELA - IVD
- KLARA NAPIÓRKOWSKA - IVA
- TOMASZ DUDEK - IVD
- ALEKSANDRA TRYBULSKA - IVA
- SZYMON SIELSKI - IVD
- BARTŁOMIEJ KUFEL - VB
- OSKAR BRZEŹNICKI - IVD
- NATALIA LUBOWSKA – IVD
GRATULUJEMY!!!!!!!
WYNIKI KONKURSU INFORMATYCZNEGO
NA PREZENTACJĘ MULTIMEDIALNĄ
POD HASŁEM:
„Żyć, aby pomagać. Irena Sendlerowa, kobieta, która działała z potrzeby serca”
PRACE NAGRODZONE
- ALEKSANDRA SZCZEPAŃSKA
- PATRYK WARLIK
- OLIWIER SURMIAK
- MILENA HAKMAN
PRACE WYRÓŻNIONE:
- BARTOSZ –ŚCIBOR KARAWAN
- MARTYNA WATYCHOWICZ
- BARTOSZ BUCZEK
- JULIA MICHALSKA
- ZUZANNA GRZEGOCKA
- DARIUSZ BODURKA
GRATULUJEMY!!!!!!!